O Počiatkovi debatovali poslanci 10 hodín, ministrom dopravy zostáva

12.12.2014 Bratislava

Bratislava 12. decembra (TASR) - Minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Ján Počiatek (Smer-SD) ostáva vo funkcii. Opozícii dnes podľa očakávania nevyšiel zámer vysloviť tomuto členovi vlády nedôveru, keďže nemá potrebnú väčšinu hlasov. Za Počiatkovo odvolanie po vyše desaťhodinovej diskusii na mimoriadnej schôdzi NR SR hlasovalo len 46 zo 120 prítomných poslancov.

Schôdzu iniciovali svojimi podpismi opoziční poslanci na čele s KDH.

Opozícia ministrovi vyčítala tender Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) na firmu zabezpečujúcu platby mýta cez palivové karty. Podľa KDH boli podmienky v tejto súťaži účelovo nastavené. "Boli šité na jednu firmu, ktorá túto službu prevádzkuje bez súťaže, je to firma Fleetpay," myslí si Pavol Zajac (KDH). Víťazom súťaže na zabezpečenie platieb cez palivové karty je firma Paywell. Referencie do tendra jej však zabezpečila spoločnosť Fleetpay, ktorá túto službu ponúka od začiatku fungovania mýta. Vtedy získala zákazku bez súťaže, čo sa nepáčilo Európskej komisii. Začala voči Slovensku konanie, ktoré ukončila až po tom, čo bol vypísaný aktuálny tender.

"Máme veľmi vážne podozrenie, že aj za druhú firmu, ktorá sa zúčastnila na súťaži, ručila takisto firma Fleetpay," doplnil Zajac. Podľa neho má firma Paywell všetky indície a znaky schránkovej firmy. Rovnako ani majitelia spoločnosti Fleetpay nie sú podľa Zajaca známi. "Môžeme sa domnievať, že je to možno takisto schránková firma," konštatoval. KDH považuje túto zákazku na 13 rokov v celkovej hodnote 135 miliónov eur za nehospodárne a neefektívne narábanie s verejným financiami.

Tvrdeniam opozičných poslancov však minister Počiatek oponuje. Počas neformálneho prieskumu u diaľničiarov sa podľa jeho slov pýtal poslancov, aby mu ukázali, kde v súťažných podkladoch vidia to, že bol tender šitý na jednu firmu. "Nevedeli zdôvodniť, kde tkvie ich podozrenie," zdôraznil šéf rezortu dopravy.

Z vlastnej iniciatívy dal súťaž preveriť Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO) a so žiadosťou o kontrolu sa obrátil aj na Najvyšší kontrolný úrad (NKÚ) a Európsku komisiu (EK). "To sú podľa môjho názoru relevantné inštitúcie, ktoré k tomu môžu niečo povedať," dodal Počiatek.

V prípade výčitiek, že ide o schránkové firmy, reagoval s tým, že podľa súčasne platných zákonov takú firmu z tendra vylúčiť nemožno. "Taký zákon nie je," zdôraznil minister. Išlo podľa neho o štandardnú súťaž, ktorú nikto nespochybňoval. Počas celého jej trvania totiž nikto na tender nepodal námietky a cenu vygenerovala samotná súťaž. Okrem toho sa na nej podľa ministra mohla zúčastniť ktorákoľvek firma či banka.


P.ZAJAC: Ide nám o to, aby 135 miliónov eur neskončilo v schránkovej firme

Skupine 46 opozičných poslancov, ktorí sa podpísali pod návrh na odvolanie ministra dopravy Jána Počiatka (Smer-SD), ide najmä o to, aby 135 miliónov eur z verejných zdrojov neskončilo v schránkovej firme na Cypre, za ktorou sú finančné skupiny. Vyhlásil to dnes v pléne Národnej rady (NR) SR podpredseda KDH Pavol Zajac. Spolu s kolegami z Kresťanskodemokratického hnutia inicioval zvolanie tejto mimoriadnej schôdze.

"Ide nám o to, aby 135 miliónov eur z našich peňazí neodišlo neefektívne," zdôraznil Zajac. Opozícia totiž vyčíta ministrovi tender Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) na firmu zabezpečujúcu platby mýta cez palivové karty. Ide o zákazku na 13 rokov v celkovej hodnote 135 miliónov.

Skupina poslancov namieta v celej súťaži tri okruhy pochybení. Prvým je to, že podľa nich boli kritériá a podmienky v tendri stanovené účelovo. Kritériá boli podľa Zajaca šité na firmu Fleetpay, ktorá túto službu zabezpečovala doteraz od začiatku spustenia mýta. Vtedy získala zákazku bez súťaže, čo sa nepáčilo Európskej komisii (EK). Začala voči Slovensku konanie, ktoré ukončila až potom, čo bol vypísaný aktuálny tender. Víťazom súťaže na zabezpečenie platieb cez palivové karty sa následne stala firma Paywell, ale referencie do tendra jej zabezpečila spoločnosť Fleetpay.

Druhou výčitkou opozície je to, že firma Paywell javí podľa nich všetky indície a znaky schránkovej firmy. A posledným z radov namietaní opozičných poslancov je podľa nich predražená vysúťažená cena. Autorizačné centrá bánk si podľa Zajaca účtujú za takéto služby oveľa menej.

"Považujeme toto za nehospodárne nakladanie s verejnými financiami," dodal podpredseda KDH. Preto spolu s kolegami podľa vlastných slov žiada o vyslovenie nedôvery ministrovi dopravy Počiatkovi.


R. KALIŇÁK: Boli ste dva roky vo vláde, mohli ste túto situáciu riešiť

Situáciu s overovaním platieb mýta cez palivové karty mohlo KDH už vyriešiť. Bolo totiž dva roky vo vláde a vtedajším ministrom dopravy bol predseda kresťanských demokratov Ján Figeľ. Vyhlásil to dnes v pléne minister vnútra Robert Kaliňák (Smer-SD). Poslancom Národnej rady (NR) SR prezentoval stanovisko vlády, ktorá nesúhlasí s návrhom na odvolanie ministra dopravy Jána Počiatka (Smer-SD).

"Boli ste vo vláde dva roky, KDH malo svojho ministra. Dva roky ste mali možnosť túto situáciu riešiť," adresoval poslancom KDH Kaliňák. Kresťanskí demokrati podľa neho v tejto veci dva roky nekonali. V súčasnosti, keď sa za ministra Počiatka vyhlásila nová súťaž a zazmluvnila sa na túto službu nižšia cena, ako bola pôvodne, opozícia chce podľa neho ministra odvolať.

Kabinet premiéra Roberta Fica (Smer-SD) v stanovisku uviedol, že hlavným argumentom opozície je, že kritériá súťaže boli stanovené účelovo, čím sa podľa ich tvrdenia neuskutočnila legitímna súťaž. Vláda však trvá na tom, že celý proces verejného obstarávania bol transparentný a legitímny, realizovaný bez jedinej otázky k súťažným podkladom, akejkoľvek žiadosti o vysvetlenie súťažných podkladov, námietky alebo revízneho postupu. Podmienky účasti umožňovali účasť v súťaži mnohým spoločnostiam z EÚ aj zo sveta, čo podľa vlády potvrdzujú verejné vyhlásenia viacerých bankových inštitúcií.

Vypísanie súťaže na zabezpečenie platieb elektronického mýta palivovými kartami bolo jednou z podmienok ukončenia konania zo strany Európskej komisie (EK), inak by SR riskovala konanie na Európskom súdnom dvore.

Kabinet tiež uviedol, že o víťazovi súťaže, firme Paywell, rozhodla najnižšia ponúknutá cena. Ide o účelovú spoločnosť, založenú materskou spoločnosťou Cromwell, čo je podľa vlády bežnou praxou všade na svete. "Aktuálne platný zákon o verejnom obstarávaní neumožňuje vylúčiť uchádzača z účasti na verejnom obstarávaní len na základe teritoriálneho pôsobenia, resp. krajiny registrácie spoločnosti, alebo na základe dátumu vzniku spoločnosti, pokiaľ daný uchádzač splnil podmienky účasti," pripomína vláda s tým, že v opačnom prípade by išlo o porušenie zákona.

Vláda SR aj pripomenula, že v súčasnosti prebieha kontrola tejto súťaže Úradom pre verejné obstarávanie (ÚVO), a to na základe podnetu samotného ministra Počiatka. "Úrad pre verejné obstarávanie je jedinou inštitúciou, ktorá môže zaujať relevantné stanovisko k priebehu celej súťaže," dodáva v schválenom stanovisku kabinet.


J. POČIATEK: Kritizujete firmu Fleetpay, ktorú ste sami chceli priamo zazmluvniť

Minister dopravy Ján Počiatek (Smer-SD) čelí v parlamente pokusu o odvolanie z funkcie. Predseda Národnej rady (NR) SR Peter Pellegrini totiž otvoril rokovanie mimoriadnej schôdze zákonodarného zboru.

Je úplne zrejmé, že súťaž na firmu zabezpečujúcu platby mýta cez palivové karty sa musela konať. Vyhlásil to dnes v pléne Národnej rady (NR) SR minister dopravy Ján Počiatek (Smer-SD). Odvolával sa pritom na konanie, ktoré voči Slovensku začala Európska komisia (EK). Opozícia sa ho snaží na dnešnej mimoriadnej schôdzi parlamentu odvolať z funkcie.

Komisii sa nepáčilo, že zmluva so spoločnosťou Fleetpay bola v minulosti podpísaná bez riadnej súťaže. Bývalý minister dopravy Ján Figeľ (KDH) podľa Počiatka navrhoval dve možnosti riešenia tejto situácie. Jednou bolo vyhlásenie súťaže a druhou priame podpísanie zmluvy Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) s firmou Fleetpay. Tá má totiž pôvodnú zmluvu s mýtnou firmou SkyToll.

"Bola úvaha vstúpiť do priameho zmluvného vzťahu s firmou Fleetpay. Tou firmou, ktorú tu kritizujete. Toto sa vám ako počúva?" pýtal sa v rozprave Počiatek. Obidve možnosti podľa neho navrhoval Figeľ v liste EK. "Dva roky ste nekonali a problém ste nevyriešili. Len ste uvažovali nad tým, že zazmluvníte priamo Fleetpay," pokračoval minister.

Až za jeho pôsobenia sa podľa Počiatka vybral rezort dopravy cestou verejného obstarávania. Zároveň vo svojom vystúpení oponoval argumentom opozície, podľa ktorých by banky službu dokázali ponúknuť lacnejšie. "Keby to naozaj bola pravda, tak by museli stáť banky aj firmy v rade, aby sa súťaže mohli zúčastniť. Pýtam sa, kde boli?" dodal Počiatek. Do súťaže sa prihlásili štyri firmy a dve aj následne predložili svoje ponuky.

"Chcete povedať, že sa zľakli? A hneď synchronizovane všetky banky v celej Európe?" pýtal sa ďalej Počiatek. Zopakoval, že podmienky súťaže boli stanovené tak, že sa jej mohli zúčastniť aj banky, čo samé potvrdili vyjadreniami v médiách.

UniCredit Bank potvrdila, že banka pôvodne uvažovala o účasti v tomto tendri a bola schopná splniť kvalifikačné kritériá, ale po dôkladnej analýze a vyhodnotení vzhľadom na rozsah celého projektu sa rozhodli nezúčastniť sa.

Tatra banka potvrdila, že o tendri bola informovaná. Poukázala na rozdiel v platobných systémoch, keďže pre štandardné platobné karty je využívaná iná infraštruktúra ako pre palivové karty. "Aby sme boli schopní napojiť súčasný platobný systém so systémom požadovaným v tendri, vyžadovalo by to značné počiatočné investície," konštatovala hovorkyňa banky Marína Masárová.

Na podobný problém upozornila aj VÚB. Banka prostredníctvom platobných terminálov v súčasnosti akceptuje platobné karty vydané pod značkami kartových spoločností, nemá však zatiaľ vybudované podmienky pre oblasť spracovania palivových kariet, ktoré sú autorizované a zúčtovávané mimo systémov kartových spoločností.
 

Vyberte región

mark